Κινητήρας μέρος 6ο Κύκλωμα ψύξης-Σύστημα λίπανσης

ΣΥΣΤΗΜΑ ΨΥΞΗΣ

Απο φυσικού του ο κινητήρας έχει τη δυνατότητα να αποβάλλει μέρος της θερμότητας που παράγεται κατα την λειτουργία του προς το περιβάλλον, μέσω των καυσαερίων, με την ακτινοβολία, και φυσικά μέσω της παραγωγής έργου. Πάρα ταύτα η ποσότητα θερμότητας που παραμένει θα μπορούσε να υπερθερμάνει τον κινητήρα και να τον κάψει άν δεν υπήρχε ένα συμπληρωματικό σύστημα ψύξης. Τα συστήματα ψύξης χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, σε αυτά που χρησιμοποιούν αέρα (αερόψυκτοι κινητήρες) και αυτα που χρησιμοποιούν νερό (υδρόψυκτοι κινητήρες). Οι σύγχρονοι κινητήρες ανήκουν στη δεύτερη κατηγορία και η λειτουργία τους βασίζεται στην κυκλοφορία ψυκτικού υγρού γύρω απο τα θερμαινόμενα εξαρτήματα, έτσι ώστε να αποροφάται γρηγορότερα η θερμότητά τους. Το ψυκτικό υγρό κυκλοφορεί μέσα απο διόδοτς στο εσωτερικό του κινητήρα, αποροφά θερμότητα και καταλήγει στο ψυγείο, όπου αποβάλει τη θερμότητα στο περιβάλλον. Τη συνεχή κυκλοφορία του νερού φροντίζει η αντλία νερού η οποία παίρνει κίνηση απο τον στροφαλοφόρο άξονα μέσω του ιμάντα. Το ψυκτικό υγρό που χρησιμοποιείται είναι το νερό στο οποίο έχουν τοποθετηθεί ειδικά πρόσθετα αντιπηκτικά έτσι ώστε να μειώνεται η θερμοκρασία πήξης του απο τους 0*C, πολύ χαμηλότερα και να μην υπάρχει περίπτωση το νερό να πήξη και να καταστρέψει τις σωληνώσεις. Πέρα απο τη λειτουργία της ψύξης του κινητήρα το κύκλωμα του νερού περνάει απο το καλοριφέρ της καμπίνας, έτσι ώστε να ζεσταίνει το χώρο αυτό. Τέλος μετά την εκκίνηση η κυκλοφορία του νερού περιορίζεται στο εσωτερικό του κινητήρα και δεν περνάει απο το ψυγείο. Όταν φτάσει σε θερμοκρασία λειτουργίας , συνήθως γύρω στους 78 0*C, ανοίγει η βαλβίδα του θερμοστάτη έτσι ώστε να κυκλοφορήσει το νερό και στο ψυγείο. Άλλα εξαρτήματα του κυκώματος ψύξης είναι ο ανεμιστήρας του ψυγείου (βεντιλατέρ), ο οποίος φροντίζει για την γρηγορότερη απαγωγή θερμότητας απο το ψυγείο και το δοχείο διαστολής του κυκλώματος, όπου καταλήγει το πλεονάζον υγρό. Στούς αερόψυκτους κινητήρες ψυκτικό μέσω είναι ο αέρας. Στην περίπτωση αυτή χρησιμοποιείται πολύ δυνατός ανεμιστήρας ο οποίος δημιουργεί το ρεύμα αέρα μεγάλης παροχής. Το σύστημα αυτο χρησιμοποιήθηκε σε πολύ παλιά μοντέλα, λόγω της απλής κατασκεύης του.      

ΣΥΣΤΗΜΑ ΨΥΞΗΣ

ΣΥΣΤΗΜΑ ΛΙΠΑΝΣΗΣ

ΣΥΣΤΗΜΑ ΛΙΠΑΝΣΗΣ

 

Ο σκοπός του συστήματος λίπανσης είναι η λίπανση των επιφανειών που τρίβονται μεταξύ τους. Το λιπαντικό μέσο (λάδι) που χρησιμοποιείται σε κινητήρες εσωτερικής καύσης προέρχεται απο επεξεργασία ορυκτελαίων και τη χρήση προσθέτων. Ανάλογα με το βαθμό επεξεργασίας τους χαρακτηρίζονται ορυκτέλαια, ημισυνθετικά και συνθετικά. Πέρα απο τη λίπανση του κινητήρα το λάδι απορροφά θερμότητα, καθαρίζει της επιφάνειες απο τα κατάλοιπα της καύσης και προστατεύει τα μεταλλικά εξαρτήματα απο τη διάβρωση. Η ταξινόμηση των λιπαντικών γίνεται με βάση το ιξώδες τους και χαρακτηρίζονται σε λεπτόρευστα και παχύρευστα ύστερα απο μέτρησή του. Σύμφωνα με την τυποποίηση των λιπαντικών κατα SAE τα λιπαντικά διαχωρίζονται για χρήση σε βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες. Στη συνέχεια υπάρχει η κωδικοποίηση με γράμματα και αριθμούς σύμφωνα με το ιξώδες και τη θερμοκρασίας λειτουργίας. Έτσι όταν πχ το λάδι χαρακτηρίζεται σαν 10W-40, το 10 υποδυκνύει τη ρευστότηα (ψιλό λάδι), το W οτι μπορεί να χρρησιμοποιειθεί σε χειμερινές συνθήκες και το 40 το εύρος της θερμοκρασίας που μπορεί να χρησιμοποιειθεί (πχ απο τους -20*C και πάνω). Η παροχή του λαδιού στο εσωτερικό του κινητήρα γίνεται με ψεκασμό απο ειδικά μπέκ που βρίσκονται στο εσωτερικό του, και στη συνέχεια το λάδι που περισσεύει μαζεύεται στη ελαιολεκάνη (κάρτερ) που είναι το κατώτερο τμήμα του κινητήρα. Τα βασικά εξαρτήματα του συστήματος λίπανσης είανι τα εξής : η αντλία λαδιού, η οποία αναρροφά το λάδι απο το κάρτερ και το μοιράζει στα μπέκ ψεκασμού του και στις σωληνώσεις παροχής. Η αντλία παίρνει κίνηση απο τον στροφαλοφόρο άξοναμέσω αλυσίδας, το φίλτρο λαδιού, που κατακρατά τις ακαθαρσίες και τα κατάλοιπα της καύσης, η βαλβίδα ανακύκλωσης αναθυμιάσεων στην κεφαλή η οποία κατευθύνει τους ατμούς του λιπαντικού στην εισαγωγή του αέρα όταν η πίεσή τους ξεπεράσει κάποιο συγκεκριμένο όριο, η τάπα πλήρωσης του κινητήρα με λάδι στην κεφαλή, ο δείκτης στάθμης λαδιού, το όργανο πίεσης λαδιού στο καντράν του αυτοκινήτου (όταν υπάρχει), και το ψυγείο λαδιού (όταν υπάρχει).

Γιώργος Μ.

ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΚΙΝΗΣΗΣ ΛΙΠΑΝΤΙΚΟΥ

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: