Συστήματα μετάδοσης «Βασικές αρχές» Μέρος 1ο

Το σύστημα μετάδοσης ενός αυτοκινήτου πρέπει να εκτελεί της παρακάτω λειτουργίες: να θέτει το αυτοκίνητο σε κίνηση, να του δίνει τη δυνατότητα να κινήται προς τα μπρός η προς τα πίσω, να μεταβάλλει τις ταχύτητες των τροχών πάνω σε στροφές, να επιτρέπει στον κινητήρα να λειτουργεί όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο, να βοηθάει τον οδηγό να κρατά τις στροφές του κινητήρα στη βέλτιστη περιοχή έτσι ώστε να έχει τη μικρότερη δυνατή κατανάλωση. Ένα συμβατικό σύστημα μετάδοσης αποτελείται απο το σύστημα του συμπλέκτη, το κιβώτιο ταχυτήτων και το διαφορικό με τα ημιαξόνια.

ΣΥΜΠΛΕΚΤΗΣ

Το πρώτο κατα σειρά εξάρτημα του συστήματος μετάδοσης είναι ο συμπλέκτης, με τον οποίο ο κινητήρας συνδέεται με το κιβώτιο ταχυτήτων. Η βασική λειτουργία του συμολέκτη είναι η ομαλή μεταφορά της ισχύος με τους λιγότερο δυνατούς κραδασμούς. Τα πιο συνηθισμένα συστήματα συμπλεκτών είναι τα εξής: Μηχανικός συμπλέκτης (ξηρός και υγρός) και Υδραυλικός μετατροπέας ροπής.

ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗΣ

Ο συμβατικός μηχανικός ξηρός συμπλέκτης είναι ο πιο διαδεδομένος τύπος συμπλέκτη και αποτελείται απο την πλάκα πίεσης (πλατό), το δίσκο και το σφόνδυλο (βολάν), ο οποίθος είναι βιδωμένος πάνω στο στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα. Επάνω στην επιφάνεια του δίσκου είναι κολλημένο η πιρτσινωμένο το υλικό τριβής. Ημεταφορά της κίνησης γίνεται με την πίεση του δίσκου επάνω στο βολάν, μέσω της πλάκα πίεσης, η οποία είναι συνδενδεμένη με ένα κινούμενο άξονα, απο την πλευρά του κιβωτίου (κατάσταση σύμπλεξης). Με το τρόπο αυτό όλα μαζί τα εξαρτήματα αρχίζουν να περιστρέφονται, παρασύροντας έτσι τον άξονα εισόδου του κιβωτίου ταχυτήτων που είναι συνδεδεμένος με το πλατό. Αντίθετα, πατώντας το πεντάλ του συμπλέκτη ο οδηγός χαλαρώνει την πίεση στο πλατό , οδίσκος απομακρύνεται απο το βολάν και η μεταφορά υισχύος διακόπτεται (αποσύμπλεξη). Η σύνδεση του πεντάλ του συμπλέκτη με το πλατό γίνεται μέσω ενός καλωδίου (ντίζα συμπλέκτη) η πλέον σε όλα τα αυτοκίνητα πια ενός υδραυλικου συστήματος μεταφοράς της πίεσης. Οι κραδασμοί (σκορτσαρίσματα)που συνοδεύουν τη διαδικασία σύμπλεξης-αποσύμπλεξης είναι η μεγαλύτερη αδυναμία του μηχανικού συμπλέκτη. Για να μειώσουν τις ανεπιθύμητες συνέπειες οι επιστήμονες των αυτοκινητοβιομηχανιων έχουν εξελίξει τα τελευταία χρόνια ένα νέο τύπο, το συμπλέκτη με σφόνδυλο διπλής μάζας. Εδώ ο σφόνδυλος είναι πλέον διαιρούμενος και αποτελείται απο ένα ενδιάμεσω στοιχείο και το κυρίως βολάν. Το ενδιάμεσω στοιχείο περιλαμβάνει εσωτερικά ελατήρια τοποθετημένα περιφερειακά, τα οποία απορροφούν τους κραδασμούς που δημιουργούνται κατα την σύμπλεξη. Οι υγροί συμπλέκτες περιλαμβάνουν μια σειρά από μικρούς δίσκους, εμβαπτιζόμενους σε λιπαντικό (ATF-λάδι αυτόματου κιβωτίου). Αυξάνοντας τηην πίεση του λιπαντικού μέσω μιας αντλίας, επιτυγχάνεται η επαφή μεταξύ των δίσκων και το πέρασμα της ισχύος απο τη μια επιφάνεια στην άλλ. Η χρήση του λιπαντικού προσφέρει καλύτερη ψύξη ,απο την άλλη όμως παρουσιάζεται μεγαλύτερη ολίσθηση μεταξύ των δίσκων και απώλειες κατα την σύμπλεξη-αποσύμπλεξη. Η χρήση τους έχει ταυτιστεί με τα αυτόματα κιβώτια (CVT) η και ορισμένα πολύ σύγχρονα συμβατικά.

ΥΔΡΑΥΛΙΚΟΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ ΡΟΠΗΣ

Οι υδραυλικός μετατροπέας ροπής χρησιμοποιείται κατα κύριο λόγο σε αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων και παρεμβάλλεται μεταξύ του κιβωτίου ταχυτήτων και του κινητήρα η μεταφορά της κίνησης εξαρτάται απο την διαφορά ταχυτήτων μεταξύ του άξονα κινητήρα και του άξονα κιβωτίου ταχυτήτων και όχι απο κάποια εξωτερικοί παρέμβασή όπως στους μηχανικούς δίσκους (οδηγός). Έτσι όταν οι στροφές λειτουργίας του άξονα είναι χαμηλές, η μεταφερόμενη ισχύος προς το κιβώτιο είναι μηδενική. Η αρχή λειτουργίας του μετατροπέα ροπής βρίσκεται στον υδροδυναμικό συμπλέκτη, όπου η μεταφορά της κίνησης επιτυγχάνεται μέσω της ροής υγρών. Τα βασικά εξαρτήματα είναι τα εξής: Στροφέας, στρόβιλος, στάτορας

ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΚΟΙ ΣΥΜΠΛΕΚΤΕΣ

Οι ηλεκτρομαγνητικοί συμπλέκτες χρησιμοποιούνται κυρίως στα συστήματα τετρακίνησης τύπου Haldex όπου η επαφή των δύο επιφανειών γίνεται με την δημιουργία ηλεκτρομαγνητικής έλξης

ΠΑΤΗΣΤΕ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: